Wat is Vendor management
Vendor management, in de wereld van de inkoop is dat een term die heel vaak voorbij komt. Misschien vraag je je nu wel af wat Vendor management dan precies inhoudt? En waarom Vendor management zo belangrijk is voor een bedrijf of organisatie? Lees verder op deze pagina om meer te weten te komen over wat Vendor Management precies inhoudt.
Wat houdt Vendor management precies in?
Vendor management is niets meer of minder dan het beheren van de leveranciers afspraken. Hierbij kun je denken aan het zoeken naar nieuwe leveranciers, het onderhandelen met een leverancier over contracten, het onder controle houden van de kosten, het zoveel mogelijk uitsluiten van leveranciers gerelateerde risico’s en zorgen dat er goed afspraken worden gemaakt aangaande de dienstverlening.
Wat maakt Vendor management zo belangrijk?
Vendor Management is om verschillende redenen een belangrijk onderdeel van een bedrijf of organisatie. Vendor management is de sleutel naar het kiezen van de beste leverancier tegen de meest gunstige voorwaarden.
Via Vendor management kunnen bedrijven ook inzetten op kostenbesparingen, of het bereiken van de doelen van een bedrijf. De Vendor manager is een bepalende speler in het resultaat dat aan het eind van het jaar behaald gaat worden. Uiteindelijk gaat het allemaal om de netto winst aan het eind van het jaar.
Wat zijn de voordelen van een goed leveranciersbeheer?
Als je een goed stukje Vendor management op touw heeft gezet, dan kun je daar veel vruchten van plukken. De voordelen die je hieruit kunt halen zijn:
● Het verbeteren van je leveranciersbestand
● Je kunt profiteren van kostenbesparingen
● Je kunt leveranciers versneld aan boord trekken
● Het risico op verstoringen binnen de supply chain wordt veel kleiner
● De relaties met je leveranciers worden beter
● Je hebt een betere positie om over betere prijzen te onderhandelen
Wat zijn de uitdagingen op het gebied van Vendor management?
Vooral voor bedrijven die een groot leveranciersbestand hebben is een goed Vendor management van belang. Wanneer er veel leveranciers zijn, dan is het moeilijker om gemaakte afspraken te kunnen onthouden.
Daarom is het van belang dat je een goed systeem hebt waar je alle gegevens van de leverancier in kunt zetten. Hierin kun je ook de gemaakte afspraken vastleggen< OP die manier is het altijd mogelijk om de gemaakte afspraken terug te vinden.
Daarnaast kun je de nieuwe afspraken na het jaargesprek altijd makkelijk en snel aanpassen en is voor iedereen inzichtelijk welke afspraken er gemaakt zijn en aan welke voorwaarden er gedaan moet worden bij de levering van de producten of diensten.
De grootste uitdaging is dan ook om alle gemaakte afspraken altijd up to date te houden, dit voorkomt dan een hoop misverstanden en onenigheid tussen de betrokken partijen.